Art Clinic – Hur allt startade
De flesta plastikkirurgiska kliniker startas av läkare. Art Clinic, Sveriges mest framgångsrika specialistklinik, är annorlunda – den startades av en patient.
På 80-talet började entreprenören Ronnie Pettersson att tappa sitt hår. Han var bara 19 år men hade börjat etablera verksamheter redan som tonåring. Kanske var det allt hårt arbete och all stress som nu tog ut sin rätt? Han började fundera på att göra en hårtransplantation. Det var på den här tiden ett relativt nytt ingrepp.
Han åkte runt och besökte en rad kliniker i Sverige och Norge men blev rent ut sagt chockad av vad han såg.
– De brydde sig bara om att få in folk till operationsbordet. De saknade empati, omtanke och omsorg. Klinikerna var smutsiga och dåligt utrustade, många av läkarna och övrig personal jobbade bara deltid. Det var skrämmande, man är oerhört sårbar som patient, säger Ronnie Pettersson.
Till slut beslutade han sig för att skippa de svenska och norska klinikerna – han kände inte förtroende för någon av dem. Istället åkte han till London. Om det på denna tid fortfarande var ganska ovanligt med hårtransplantationer så var att en ung man reste utomlands för att göra det en nyhet! Expressen hakade på honom, följde honom till London och under operationen. När artikeln publicerades började folk att ringa till honom.
– Jag berättade om min situation i ett reportage i två Expressen-artiklar. Människor började ringa och berätta om sina skräckupplevelser.
En tanke föddes hos den unge entreprenören. När han några år senare stötte på en norsk kirurg slog de sig ihop och startade en klinik i Oslo. Ytterligare några år senare flyttade han hem till Sverige igen och grundade Art Clinic.
– Jag såg att det saknades någonting i Sverige. Det behövdes en klinik som satte patienten i fokus, som behandlade dem med respekt, omtanke och omsorg. Som informerar väl, har klanderfria lokaler och modern utrustning. Jag var själv patient, de flesta andra kliniker startas av läkare, jag byggde Art Clinic utifrån mitt patientperspektiv.
Art Clinic öppnade 1999 i Göteborg i en lokal på 650 kvadratmeter. De var tre anställda. Men började snart att växa. Det visade sig att Ronnie Petterssons tanke var helt rätt. Det fanns behov av en specialistklinik med patienten i fokus.
Idag har Art Clinic tre stora kliniker i Göteborg, Jönköping och Uppsala med toppmoderna operationssalar. Utöver det har de åtta stycken konsultationskontor på olika platser runt om i Sverige. Företaget har nu ca 145 anställda (180 med timanställda) och omsätter ca 250 miljoner kronor årligen. De senaste åren har koncernen växt med 25 procent per år, en takt mycket snabbare än marknaden.
Ungefär hälften av deras intäkter kommer från privatpersoner och så kallad estetisk plastikkirurgi, det vill säga ansiktslyft, bröstkirurgi, näsoperationer etc. samt rekonstruktiv plastikkirurgi där man utför bland annat bröstrekonstruktioner efter cancer. De har avtal med en lång rad sjukhus och landsting samt alla försäkringsbolag. De utför inte bara plastikkirurgi utan även komplicerade ryggoperationer och ortopediska operationer.
2014 flyttade de in i nya 3300 kvadratmeter stora lokaler i Göteborg. Det är Nordens modernaste specialistklinik. Byggnaden uppfördes med hållbarhetsperspektiv och med omsorg för miljön och prisades 2015 som årets miljöbyggnad. Kliniken är också ritad efter ett LEAN-tänk för personal och patienter och har stora gemensamma ytor. Stora altaner och balkonger med citrusträd och palmer i syfte att skapa en unik vårdmiljö.
En annan sak som utmärker Art Clinic på marknaden är den kvalitetssäkring som finns inbyggd i företaget. De registrerar hur många operationer de gör, följer alltid upp alla ingrepp, de rapporterar in alla avvikelser och följer upp och åtgärdar verksamheten löpande. De kvalitetssäkrar vem som gör ingrepp och har oberoende konsulter som gör kvalitetskontroller av salarna. Det låter som självklarheter men är någonting som många andra kliniker inte gör, då man i Sverige saknar en kontrollmyndighet som kontrollerar privata kliniker. Art Clinic är idag den enda plastikkirurgiska kliniken i Sverige som innehar en ISO 9001 certifiering.
Art Clinics mål är att skapa en patientnöjdhet utan dess like och en total patientsäkerhet.
”Man är själv så utlämnad som patient, man vet ju inte hur standarden ska vara. När jag började sätta mig in i branschen för 25 år sedan och var kritisk så förstod jag att det var få som levde upp till standarden. Så är det tyvärr än idag. Men vi är beviset på att patienten i fokus och rigoröst säkerhetstänk är nyckeln till långvarig framgång”, avslutar Ronnie Pettersson.